Er du vild med at programmere og udvikle software? Så tænker du nok: Jamen, hvad kan dog gøre det endnu federe? Der er skam en række ting, der muligvis virker en smule banale, men de gør altså en kæmpemæssig forskel på sigt. Så læs med her, og få 5 tips, der helt sikkert gør din programmering federe. 

1. Få dig noget ordentligt udstyr

Hvis det skal være rart for dig at programmere dagen lang, har du brug for det allerbedste udstyr, der er at finde på markedet. Det kan være alt lige fra skærm, computer til tastatur, hvor mange bruger et gamer tastatur.

Men bare fordi noget reklamerer med at være det bedste, og dermed også ofte er temmelig dyrt, er det jo ikke sikkert, at netop det produkt er den bedste løsning for lige netop dig. Her må du prøve lidt forskelligt af, så du ikke bare går på kompromis.

Du kan også altid forhøre dig hos andre programmører, som helt sikkert også har en holdning til det bedste udstyr til programmering. 

2. Pas på din ryg og nakke – Sid godt 

Nu vi er ved udstyr, så er en god stol nok noget af det vigtigste udstyr, som du skal bruge som programmør. Du kommer til at sidde rigtig mange timer foran en skærm, og det er bare hårdt for ryggen. Det er der ikke så meget at gøre ved, men du bør virkelig forebygge ryg- og nakkesmerter.

Hvis du først bliver ramt af problemer med ryg eller nakke, vil det med garanti gå ud over dit arbejde. Ingen er i stand til at levere et godt stykke arbejde, hvis de har store smerter. Så forebyg smerter med en god gamer stol.

Der findes utroligt mange forskellige på markedet, så der skal nok være en, der passer til din krop. 

3. Pauser er vigtige 

Det her virker måske som en tip, der bare giver sig selv. Så hvorfor er det egentlig med på listen? Jo, det er det skam, fordi mange er dårlige til at give dem selv lov til at holde en pause. Du kommer til at knække, hvis du kører alt for hårdt på.

Her skal det siges, at der også skal holdes pauser med måde. Du kommer ikke ret langt, hvis du arbejder i 1 time, holder 1,5 times pause, arbejder i 1 time, holder lang pause igen. Sådan fungerer det ikke. Du kan sætte dig nogle mål i stedet. “Nu har jeg have lavet det her færdigt, og så må jeg se et afsnit af min yndlingsserie” eller “Nu sætter jeg en timer på 40 minutter, og så arbejder jeg intenst.

Derefter kan jeg holde et kvarters pause.” Der er mange måder at gøre det på, og vi arbejder alle forskelligt. Find ud af, hvad der fungerer for dig. 

4. Hent inspiration hos andre

Mange af os går rundt med genitanker om os selv. Ingen kan starte ud med at være et rendyrket geni. Det kræver øvelse og mange års erfaring. Lige præcis af den grund er det på ingen måde en skam at søge inspiration hos andre, der arbejder med programmering.

Der er helt sikkert en masse tips, tricks og ideer at hente. Vi bliver bedre til alle mulige ting gennem hele livet ved netop at spejle os i og lære af andre omkring os.

Det gælder også færdigheder. Du går jo heller ikke bare i gang med at bage uden en opskrift (som andre som oftest har lavet for dig). 

5. Få styr på dit kropslige velvære

Igen et tip, der virker ligegyldigt. Selvfølgelig skal man have det godt for at kunne yde og levere noget rigtig godt. Men derfor kan det alligevel være en god ting at tage et kig på din livsstil og tilværelse.

Hvordan lever du egentlig? Hvad spiser du? Hvor meget vand drikker du om dagen? Dyrker du noget motion? Får du nok vitaminer? Det er rigtig mange (trælse) spørgsmål, som ikke altid er rare at blive konfronteret med. Men hvis du skal blive særdeles god til at programmere, er det bare vigtigt, at alt spiller på alle måder. Du skal derfor sørge for følgende: 

  • Drik masser af vand, hver dag! Din krop har brug for væske, og det er allerbedst at slukke tørsten i vand, fordi der ingen kalorier er i vand. Du skal som minimum drikke 1 eller 1,5 liter vand i døgnet.
  • Spis sundt og varieret. Du behøver ikke gå på den helt store slankekost, men tænk over, hvad det er, du putter i din mund. Mange har tendens til eksempelvis ikke at spise nok grøntsager, og det er en fatal fejl. 
  • Skru ned for snacks og søde sager. Når man sidder og programmerer, kan man hurtigt komme til at spise lidt for mange snacks og søde sager og drikke sodavand, energidrik, saftevand, osv., og det er bare ikke ret godt for krop og sind. Desværre er det bare ofte den nemme løsning. Forsøg at finde nogle andre mere sunde snacks, som stadig er nemme. Det kunne være frugt, gulerodsstave, nødder eller noget helt fjerde.
  • Dyrk motion. Når du får dette trick, så er det ikke, fordi du skal begynde at løbe 4 gange om ugen. Du behøver slet ikke lægge din livsstil helt om, hvis du ikke er det mest sportslige menneske. Men en lille gåtur om dagen kan gøre underværker. Og du har sikkert hørt det før, men tag nu den trappe i stedet for elevatoren/rulletrapperne. 

Similar Posts